Blog technologiczny DMTrade.pl
Lampka rowerowa tylna Magene L508 vs Garmin Varia RTL515 - porównanie modeli
Published on 28-09-2022
Oświetlenie rowerowe - niezbędne wyposażenie każdego cyklisty. Na rynku mamy ogromny wybór lampek do roweru - od tych najtańszych po kilkanaście złotych aż po modele z czterocyfrową ceną. Jeśli jazda na rowerze to Twoja pasja i przemierzasz sporo kilometrów warto zainwestować w lampkę z radarem. Dlaczego jest on dużym udogodnieniem i który model będzie najbardziej odpowiedni? Przyjrzyjmy się oświetleniu Magene i Garmin.
Tylna lampka rowerowa - Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze
Tania lampka rowerowa oczywiście spełni wymogi dotyczące oświetlenia roweru znajdującego się na drodze po zmroku w zakresie przepisów drogowych. Warto jednak pomyśleć szerzej o swoim bezpieczeństwie. Najczęściej najtańsze lampki tylne niestety są widoczne z bliskiej odległości. Na szosie poza terenem zabudowanym kierowcy poruszają się z dużą prędkością i Twoja widoczność z daleka pomaga innym uczestnikom ruchu zasygnalizować, że przed nimi jest rowerzysta i przygotować się do wyprzedzania bądź zwolnić. Świecenie lampki powinno być więc dostosowane do warunków, w których się poruszasz. Lampka z radarem ma tę przewagę, że nie tylko zmienia się tryb świecenia lampki w miarę zbliżania się pojazdu do roweru, ale także może ostrzegać Ciebie, że pojawił się za Tobą samochód, co pozwoli Ci przygotować się na to, że za moment auto będzie Cię wyprzedzało.
Kolarstwo profesjonalne i amatorskie - czy lampka z radarem to konieczność?
W przypadku okazjonalnych rowerzystów lampka za kilkaset złotych może wydawać się dużym wydatkiem. Jednakże jeśli jesteś zapalonym cyklistą i bez względu na to czy amatorsko czy też profesjonalnie pokonujesz setki lub nawet tysiące kilometrów rocznie, lampka z radarem to już właściwie niezbędne, a na pewno bardzo przydatne akcesorium. Jazda w różnych warunkach pogodowych, klimatycznych, a także o różnych porach dnia staje się codziennością. Osobom związanym z tym hobby na pewno znana jest jedna z najpopularniejszych firm - Garmin, która produkuje sprzęt sportowy wysokiej jakości. Jednakże ta marka ma swoich konkurentów i jak się okazuje - całkiem dobrze im idzie wykonanie produktów na wysokim poziomie. Jedną z takich marek jest producent inteligentnych akcesoriów rowerowych Magene, którego lampka rowerowa L508 stała się ostatnio bardzo popularnym konkurentem lampki Garmin Varia RTL515.
Czym różnią się modele producentów Garmin i Magene?
Wygląd, odporność i zawartość opakowania
Jak możemy na pierwszy rzut oka zobaczyć design lampki tylnej z radarem jest bardzo zbliżony. Podłużny, pionowy kształt, który nie przeszkadza w jeździe, wymiary różniące się dosłownie o milimetry, lekka waga (Magene 65g, Garmin 71g), która jest ważnym czynnikiem w treningach i na zawodach oraz zastosowane diody LED świecące w lampce. Lampki tylnie są wodoodporne i można ich używać w każdych warunkach pogodowych. W obu zestawach lampek mamy gumki i podkładki mocujące, a Magene dodatkowo do zestawu dorzuca pasek zabezpieczający przed zgubieniem. W zestawie Garmin mamy kabel USB, Magene zaś udostępnia kabel USB-C, który wspiera technologię szybkiego ładowania.
Radar w lampce tylnej
Lampka Magene L508 zapewnia detekcję samochodów do 140m za rowerem. Taki sam dystans deklaruje Garmin. Obie lampki w momencie wykrycia auta przekazują informację do urządzeń z nimi sparowanych np. liczników rowerowych lub zegarków sportowych ostrzegając o zbliżającym się pojeździe. Kąt widzenia pojazdu to w obu urządzeniach 220 stopni. Lampka więc staje się "oczami" z tyłu komunikując się z urządzeniami.
Kompatybilność
Oba urządzenia obsługują zarówno protokół ANT+ jak i Bluetooth. Oznacza to, że są kompatybilne z większością dostępnych akcesoriów rowerowych. Do nich m.in. możemy zaliczyć liczniki Magene, Garmin, Wahoo, Bryton czy zegarki Garmin. Wszystkie ustawienia możemy zmieniać za pomocą liczników rowerowych. W przypadku lampki Garmin Varia możemy ją połączyć z aplikacją Varia lub innymi aplikacjami, natomiast lampkę Magene można obsługiwać różnymi aplikacjami, a w dedykowanej aplikacji Magene Utility APP możemy dodatkowo ustawić własne scenariusze świecenia (jest to jednak usługa dodatkowo płatna).
Tryby świecenia
Jeśli już o świeceniu lampki mowa przejdźmy do obsługiwanych trybów. Oba z urządzeń domyślnie obsługują 4 tryby świecenia. W Garmin Varia RTL515 są to: światło ciągłe - 20lms, jazda grupowa (peleton) - 8lms, światło migające nocne - 29lms, światło migające dzienne - 65lms. Natomiast Magene w swojej specyfikacji podaje następująco: światło ciągłe - 20lms, jazda grupowa (peleton) - 6lms, światło migające - 20lms, tryb pulsacyjny - 3-20lms. Dodatkowo lampka tylna może obsługiwać tylko tryb radaru, co minimalizuje zużycie baterii np. w ciągu dnia. Widzimy, że Garmin ma mocniejsze światło dzienne, jednakże w przypadku Magene lampka posiada tryb pulsacyjny, możliwość odpłatnego ustawienia własnego trybu świecenia oraz oszczędny tryb z radarem. Warto wspomnieć o wbudowanym, precyzyjnym, inteligentnym czujniku hamowania, który na 3 sekundy podświetla lampkę Magene, gdy wykryje nawet lekkie hamowanie (ignorując przy tym drgania i małe wstrząsy podczas jazdy). Jeśli zaś w promieniu 140 metrów pojazd pojawi się z tylu lampka rowerowa L508 przechodzi w tryb migania na 2 sekundy, co ostrzeże kierowcę znajdującego się za Tobą.

Wytrzymałość baterii i ładowanie
Przyjrzyjmy się zatem jeszcze sprawie wytrzymałości baterii. Garmin podaje w specyfikacji, że bateria w Varia RTL515 może działać do 6 godzin w trybie światła stałego i migającego nocnego, do 8 godzin w trybie jazdy grupowej i do 16 godzin w trybie światła migającego dziennego. Ładowana jest za pomocą kabla USB. Lampka Magene L508 wypada następująco: do 6 godzin w trybie stałym, do 8 godzin w peletonie, do 12 godzin w trybie pulsacyjnym i aż 3 miesiące w trybie czuwania. Dodatkowo jest możliwość ustawienia wspomnianego wyżej trybu radarowego, który w znaczący sposób ograniczy zużycie baterii. Ładowana jest przy załączonego do zestawu kabla USB typu C.
Widoczność na drodze
W obu lampkach jest to ponad kilometr. Deklaracje producentów to ok. 1,2 w przypadku Magene i 1,6 km w przypadku Garmina, jednakże należy pamiętać o warunkach pogodowych, które mogą skrócić tę widoczność. Mimo wszystko subiektywnie uważamy, że widoczność na poziomie ponad kilometra to duża odległość i da sporo czasu kierowcy jadącego auta na reakcję, co wprost podnosi bezpieczeństwo rowerzysty. Samochód jadący z prędkością 100km/h przemierzy kilometr w ciągu ponad pół minuty, a to wystarczająco, aby zwolnić lub upewnić się o możliwości wykonania manewru wyprzedzania. W przypadku taniej lampki widoczność może wynosić do 200-300 metrów, co daje tylko około 10 sekund na reakcję. W przypadku całkowitego braku oświetlenia światła mijania w aucie oświetlają przy bardzo dobrze ustawionych światłach ok. 150m, co ogranicza kierowcy auta czas zaledwie do 5 sekund. Te dane poruszają wyobraźnię, prawda?
Którą z tylnych lampek rowerowych wybrać?
Jak widzimy porównanie pokazuje, że różnice w porównywanych lampkach z radarem są naprawdę bardzo niewielkie, a urządzenia są do siebie podobne. Kosmetyczne różnice przeważają w jednej kwestii na korzyść Magene, w innej Garmina. Jeśli więc komfort użytkowania, liczba funkcji, kompatybilność są bliźniaczo podobne przyjrzyjmy się ostatniej rzeczy - cenie.
Lampka Garmin Varia LTR515 to koszt od około 850 do 1000zł w zależności od sklepu. Na stronie producenta widnieje w cenie 199,99 euro, co daje ok. 962zł (kurs na dzień publikacji artykułu).
Lampkę Magene L508 możesz znaleźć w naszym sklepie dmtrade.pl w standardowej cenie
649,99zł. Dodatkowo udzielamy rabatu
10% na
CAŁY asortyment producenta Magene po wpisaniu kodu rabatowego
MAGENE10, co obniża nam cenę do
585zł. To taniej o
40% i oznacza, że w cenie lampki Garmin możesz zakupić np.
lampkę i licznik rowerowy C406 PRO. Oczywiście
dostawa powyżej 199zł w naszym sklepie jest
darmowa.
Zainteresowany? Przejrzyj resztę asortymentu w kategorii
Sport & Fitness i poleć nasz artykuł znajomym, którzy jeszcze nie mają lampki z radarem. Niech bezpieczeństwo będzie z Wami ;)
