Jak wybrać uchwyt do monitora?
Ergonomia pracy biurowej - najczęściej słysząc to pojęcie wyobrażamy sobie wygodny fotel i biurko z regulacją. Jednakże do ergonomicznych sprzętów zaliczyć należy także różnorodne akcesoria znajdujące się w obrębie stanowiska pracy. Doskonałym przykładem są uchwyty biurkowe, o których dziś nieco więcej w poniższym artykule.
Uchwyty biurkowe do monitorów — po co?
Komputer i monitor — wielu z nas pamięta sprzęty sprzed lat, gdy zajmowały one całe biurko tak, że siedziało się bezpośrednio przed ekranem monitora. Wiemy również, jak ważna jest odległość naszych oczu od niego — wraz z erą płaskich ekranów wygodne siedzenie przy biurku nabrało nowego znaczenia.
Czy w takim razie potrzebujemy uchwytów do monitora? Odpowiem — owszem. O ile nie siedzimy przy biurku zbyt często i zbyt długo problem nie będzie irytujący, ale jeśli nasza praca to wielogodzinne korzystanie z komputera to z pewnością posiadamy co najmniej jeden lub najczęściej dwa i więcej ekranów, które posiadają solidne podstawy (duży monitor zazwyczaj wyposażony jest w dużą podstawę dla stabilności ekranu). Te zaś zabierają nam miejsce na biurku, a dodatkowo wszechobecne są kable, które zabierają przestrzeń. W zależności od specyfiki pracy może być przydatne specyficzne ustawienie monitora pod różnym kątem lub niezbędna jest regulacja wysokości (gdy np. ze stanowiska korzystają różne osoby). To wszystko może zostać rozwiązane za pomocą ergonomicznego uchwytu na monitor.
Zalety uchwytów do monitorów
Inwestycja w uchwyt do monitora niesie za sobą różnorodne korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie przestrzeni na blacie, a przez to ułatwienie w rozmieszczenia sprzętów, dokumentów, akcesoriów biurowych. Kto pracuje z dokumentami, ten doskonale zdaje sobie sprawę, że niezależnie od rozmiaru biurka — miejsca zawsze będzie za mało :) Uchwyt biurkowy rozwiązuje nam problem posiadania dużej podstawy na blacie, ponieważ uchwyt do biurka montowany na zacisk lub przelot charakteryzuje się niewielką podstawą umieszczaną na skraju blatu - a przy tym gwarantuje stabilność ekranu.
Drugą sprawą jest porządek w okablowaniu — nieestetycznie zwisające lub pałętające się po biurku przewody można łatwo uporządkować. Wiele z uchwytów posiada klipsy do kabli, dzięki którym możemy poprowadzić przewód tak, aby nie przeszkadzał nam w codziennej pracy.
W zależności od specyfiki pracy możemy potrzebować większej regulacji monitora. Dzięki uchwytom biurkowym w prosty sposób możemy dostosować ekran do naszych potrzeb. Uchwyty zapewniają regulację kąta nachylania, wysokość czy obrót ekranu do pozycji wertykalnej (pionowej). Przestawienie monitora wymaga wtedy mniej czasu i energii.
Rodzaje ergonomicznych uchwytów do monitorów
Uchwyty dzielą się na takie, które można zamontować do standardu VESA 75x75 lub/i 100x100 oraz takich, które umożliwiają podłączenie monitora bez tego standardu. Oczywiście mamy również podział na tradycyjne uchwyty przelotowe lub takie ze sprężyną gazową. Kolejną sprawą jest ilość monitorów, które chcemy zamontować — powszechne w pracy biurowej są dwa monitory, jednakże jeśli wystąpi taka potrzeba, dostępne są uchwyty na więcej monitorów — nawet 3 lub 4. Każdy, kto choć raz spróbował pracy na większej ilości monitorów niż jeden, już nie wróci do pojedynczego ekranu na stanowisku pracy. Uchwyty są kompatybilne z większością urządzeń i potrafią utrzymać nawet duży monitor bez utraty stabilności. W większości uchwytów możliwe są dwa rodzaje montażu — na zacisk lub na przelot. Nie musisz zatem wywiercać dziur w blacie, aby zamontować uchwyt, dzięki czemu możesz łatwo zmienić miejsce, gdzie montujesz monitory. Jednak jeśli wolisz opcję na przelot i pewne zabezpieczenie uchwytu za pomocą śruby — taka opcja też jest dostępna.